Partiscum Mobil Planetárium

És mégis mozog a... csillagda teteje

avagy újabb esemény a Csillagda születik Szegedi fordulójában

Egy-egy hosszú hétvége minden amatőrcsillagásznak ajándék. Ki észlel, ki a távcsövét rakja rendbe, ki pedig csillagdát épít. A Partiscum Csillagda is elérkezett a legfontosabb ponthoz: végre mozog a tető!


A hétvége előtti péntek és szombat az anyagbeszerzéssel telt, hiszen Pünkösd lévén sem vasárnap, sem hétfőn nem lehetett pótolni az elfelejtett anyagokat. Ilyenkor mindenre fel kell készülni és mégis lesz olyan, ami kimarad, pedig a tető mozgatásához mindennek meg kell lennie. Külön pikantériája volt a dolognak, hogy a kiszemelt kerekekből egy-egy üzletben - minő furcsa - mindig csak két darabot tudtam beszerezni, így épp 3 boltot kellett végigjárnom a hat kerékért.
Fontos dolog volt még az ajtó kérdése is, hiszen a megfelelő időjárásálló nyílászáró készen horribilis összegbe kerül, így mindenképpen egyszerűbb legyártani. Keményfa szerelőlécet az OBI-ban lehet venni, csak érdemes a csomagokat felbontani és kiválogatni a csomómentes, egyenes, nem repedt léceket. Nem szoktak érte szólni :-)
A keret elkészítése után a burkolat OSB lapból készült, kivetőpántokkal került felszerelésre, és a remek ajtó ideiglenesen egy reteszt kapott (persze majd lesz szép rézkilincs is, de ez pont megfelel a célnak). Az egész szerkezet legyártása nem vett igénybe egy óránál többet.
A Pünkösd hétfő viszont a tető napja lett. A sínt mindkét oldalon 25x25-ös szögvasból készítettem el, melyeket csavarozással rögzítettem a tetőélre, a csavarfejek pedig süllyesztve és síkba köszörülve lettek. Külön érdekesség volt, hogy a szögvasakat egyben kellett elhozni, hiszen 6 méteres hosszával a csillagdához ilyenek kellettek, így – kis segítséggel – gyalog lett elszállítva a vaskereskedésből.

A tetőszerkezet aljára – mely szerencsére elég könnyű maradt – lett felszerelve a 3 pár csapágyazott szögvas-görgő, majd az egész tető rá lett emelve a sínekre. Még egy kis beállítás és máris mozgásba lendült a szerkezet. Érdemes odafigyelni a sínek végé a két határolóra, nehogy egy hevesebb lendítéssel lenyomjuk a tetőt a helyéről. Csukott állapotban mindkét oldalon huzalfeszítők tartják a helyén a tetőt, hiszen a szél azért csodákra képes.
Persze ezzel reggel nyolctól este hétig el is ment szépen a nap, már csak egy kis gyors festésre maradt idő, amíg még világos volt. A következő hét tervei között szerepel a „no-rain” rendszer megépítése – hogy az eső ne verjen be a kerekekkel megemelt tetőszerkezet alatt –, a távcsőoszlop elkészítése, a műszerszoba ablakának és ajtajának legyártása, az áram bevezetése, valamint az elektromos szerelési munkák elvégzése. Mivel tető már van a csillagdán, az eső sem jelenthet akadályt.

Az építés képei - a kezdetektől napjainkig